Evaluatie #Echtepostiscool & komt er een vervolg?

28 maart 2016
Afbeelding Echte Post Is Cool Evaluatie

Misschien heb je het vorige week al wel bij Northflix gelezen. Wij willen graag terugblikken op het #Echtepostiscool / EPIC project dat op 5 maart is afgelopen.

Afbeelding Echte Post Is Cool Evaluatie
Wij willen graag volledig open zijn over hoe EPIC is verlopen. Eerlijk is eerlijk: het EPIC-project was (en is) vooral gebaseerd op vertrouwen. De deelnemers vertrouwden ons en nog een wildvreemde hun adresgegevens toe, ze vertrouwden erop dat er ook écht een cadeautje bij hen aan zou komen en waren bereid er zelf vrije tijd, creativiteit, energie en geld in te steken om een onbekende te verrassen.
Wij vinden dat alle (potentiële) deelnemers (en gezellige meelezers – Hoi! :-)) daarom openheid verdienen over wat er goed ging en wat er mis is gegaan. Wij vertellen je ook of er een tweede editie komt!

Wat ging er mis?

Voor alle nieuwsgierige aagjes en ramptoeristen beginnen wij maar eerst met het slechte nieuws. Helaas verliep niet alles even vlekkeloos, ook al hebben wij hier wel zoveel mogelijk naar gestreefd. Wij zetten de punten even op een rij:

1 | Twee ontevreden ontvangers
Van de 49 deelnemers (nogmaals super bedankt!) waren er 2 deelnemers die ontevreden waren met hun cadeautje, wat wij ons wel voor konden stellen. We willen absoluut niet beweren dat de intenties van de afzender niet goed waren, maar we konden begrijpen dat de uitvoering als ongelukkig werd ervaren.

2 | Eén vermist pakketje
Eén persoon had op zaterdag 5 maart geen cadeautje ontvangen, terwijl het wel degelijk op tijd was verzonden. Gelukkig kwam het op 10 maart alsnog boven water. Jammer genoeg wel beschadigd en incompleet.

3 | Geen bedankje van de ontvanger van het pakket
Een aantal mensen heeft niets gehoord van de ontvanger van hun pakketje. Dat is natuurlijk best wel sneu, iedereen heeft er tijd en moeite ingestoken om een leuk pakketje op de post te doen. Als je dan alle vrolijke berichtjes en bedankjes op Instagram leest en jij hoort niets, dan begrijpen wij het goed dat je daar even van baalt.

Wat ging er goed?

Moeten wij echt nog gaan uitleggen wat er goed ging? Nee toch?! Wij denken dat dat wel voor zichzelf spreekt..

Afbeelding Echte Post Is Cool pakketjes

Afbeelding Echte Post Is Cool pakketjes

Afbeelding Echte Post Is Cool pakketjes

Wil je meer zien van #echtepostiscool? Bekijk dan onze Instagram pagina, je kunt niet anders dan er vrolijk van worden!

Komt er een tweede editie van EPIC?

*trommelgeroffel*
YES! Na alle leuke reacties die wij kregen, konden wij er eigenlijk niet onderuit. Zonder te overdrijven werden wij bijna bedolven onder de vraag of en vooral wanneer de volgende editie zou komen. Binnenkort geven wij jullie meer informatie over de tweede editie en de bijbehorende data. Houd mijn blog (of die van Northflix) dus goed in de gaten!

Wat gaan we anders doen bij de volgende editie?

Op 7 maart hebben wij een enquête verstuurd en 35 deelnemers hebben deze ingevuld. Dank hiervoor! Wij mogen dit project dan wel georganiseerd hebben, maar dit betekent niet dat wij alles bepalen. Zonder jullie is er geen EPIC. Zo simpel is het. Wij houden er niet van om van alles te verplichten en te eisen: EPIC is spontaan ontstaan en moet vooral spontaan blijven. Er zijn wel een paar dingen waarvan wij graag zouden zien dat deze anders gaan en dat iedereen zich er ook echt aan houdt. Gewoon om het zo voor iedereen plezierig en leuk te houden.

1 | Verzenden met Track & Trace óf maak een foto van je pakje
Zoals wij aan het begin van het bericht al aanhaalden, is EPIC gebaseerd op vertrouwen. Vorige keer hebben we vooraf – eerlijk is eerlijk – op “onderbuikgevoel” een enkeling uitgesloten van deelname.
Wij hebben geen overzicht of en wanneer de pakketjes op de post worden gedaan. Wij hebben daarom overwogen om Track & Trace verplicht te stellen. Ter info: een brievenbuspakketje/envelop versturen met Track & Trace kost €3,95. Wij voelen ons bezwaard om jullie echt te gaan verplichten, daarom willen wij jullie dit adviseren: mocht jij dit willen doen om ellende te voorkomen; dan heel graag! Mocht je het te duur vinden (wij kunnen natuurlijk niet in andermans portemonnee kijken) maak dan een foto van je pakketje voor je het verzend en bewaar dit.

2 | Vul minimaal 3 interesses/dingen die je leuk vindt in bij je aanmelding
In het aanmeldformulier hadden wij gevraagd om aan te geven wat je leuk vindt maar ook vooral wat je niet leuk vindt. Het is natuurlijk wel zo leuk als de verzender rekening houdt met jouw interesses of eventuele lifestyle. Volgende keer willen wij het verplicht stellen om een paar interesses in te vullen of dingen die je leuk vindt om te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan: koken, knutselen, wandelen, fotograferen, tuinieren, wielrennen, hardlopen, beauty, geurkaarsen, snoep, boekenleggers, etc. Sommige mensen kregen nu een heel verhaal, terwijl andere mensen zichzelf in één korte zin hadden omschreven, waardoor het voor sommige mensen lastiger was iets te shoppen. Je moet natuurlijk niet vergeten dat degene die jou iets toestuurt jou hoogstwaarschijnlijk niet kent. Daarnaast willen wij benadrukken dat het ook echt de bedoeling is dat je het goed leest wat je partner over zichzelf heeft verteld. Wij houden van spontane ideeën (zoals dit project), maar als iemand zegt suikervrij te eten en vervolgens een reep Tony’s opgestuurd krijgt.. Dat is natuurlijk een beetje jammer.

3 | Laat je afzender weten dat jij je pakketje hebt ontvangen
Gelukkig leek het voor de meeste mensen niet meer dan logisch om op 5 maart enthousiast hun gever te bedanken, maar een paar mensen hebben niets van de ontvanger van hun pakketje gehoord. Daarom stellen wij het bij een volgende editie verplicht om je afzender iets te laten horen binnen een redelijke termijn. Het liefst via Instagram met de hashtag #echtepostiscool, zodat ook de rest van de deelnemers mee kan genieten van alle creativiteit en leuke cadeautjes. Nogmaals: 95% van de mensen deed dit al spontaan, maar wij willen dat iedere afzender weet of het aan is gekomen.

4 | We schroeven het budget op naar €7,50 (exclusief porto)
In de enquête hebben wij jullie ook gevraagd wat jullie van het budget vonden en 45,5 procent gaf aan dat €7,50 een goed idee was en 27,3% was voor €10,-. Het huidige budget van €5 werd door 27,3% prima bevonden. De 5 euro dwingt je namelijk tot creativiteit en om goed na te denken over je keuzes. In de praktijk bleek echter dat de meeste mensen meer dan 5 euro uit hebben gegeven. Daarom hebben wij besloten voor de middenweg te gaan: €7,50.
Sommige swaps hanteren geen budget, maar wij doen dat wel om het eerlijk te houden en scheve gezichten te voorkomen. Wij kunnen ons goed voorstellen dat het lullig kan zijn als jij 20 euro hebt gespendeerd en je krijgt 2 repen chocolade terug. Of andersom: Dat jij je bezwaard voelt als je iets duurs ontvangt, terwijl jezelf een kleinigheidje hebt verstuurd.

Wat wij zo laten

Gelukkig ging niet alles mis, dus een aantal dingen willen wij behouden zoals het was:

1 | Je hebt 3 weken om te shoppen en te verpakken
De periode van 3 weken om een cadeautje te shoppen en het te verpakken is als prima ervaren door 87,9 procent van de mensen. Niemand gaf aan meer tijd nodig te hebben en daarom laten wij dit zo.

2 | Er komen weer gesponsorde verrassingspakketjes in omloop
93,9% gaf aan de verrassingspakketjes een toevoeging te vinden voor EPIC. Wij gaan ons best doen om de volgende keer weer sponsors te vinden om mensen zo extra te verrassen. Jullie enthousiasme en alle Instagram foto’s gaat hier hopelijk bij helpen om nog meer bedrijven over de streep te trekken. Deze editie van EPIC is toch een prachtig visitekaartje naar bedrijven toe! Al moeten wij eerlijk zeggen dat alle 5 bedrijven die de vorige keer zijn gemaild spontaan hun medewerking wilden verlenen. Daarom willen wij bij dezen nog even de volgende bedrijven hartelijk bedanken:
Rau Cosmetics, Exclusive Scents, Ziaja, Way2Natural, Koetjes en Kaartjes en Waxzaken.

Afbeelding Echte Post Is Cool sponsoren

Wat wij willen benadrukken

Wij willen niet commercieel of veeleisend worden. Het moet spontaan blijven!
Wij kregen een paar keer de opmerking dat gesponsorde verrassingspakketjes niet nodig zijn en dat EPIC spontaan moet blijven. Het is zeker de bedoeling om het spontaan te houden! We willen verder benadrukken dat we niet van plan zijn er iets commercieels van te maken. De verrassingspakketjes zijn spontaan ontstaan, omdat wij zo overweldigd en oprecht verbaasd waren door jullie enthousiasme en wij het zagen als een blijk van waardering naar jullie toe. Gewoon een extra bedankje voor jullie vertrouwen en daarnaast leek het ons ook gewoon leuk om mensen extra te verrassen. Misschien een idee om de volgende keer in het aanmeldformulier aan te geven dat je geen verrassingspakket wilt ontvangen? Het hoeft natuurlijk niet, maar als wij iets sturen doen wij dat liever naar mensen die daar ook echt blij mee zijn.

Voor de duidelijkheid (voor daar roddels over ontstaan):
Aan EPIC hebben wij echt helemaal niets verdiend qua geld. Het heeft alleen geld gekost.
Ik vind het echt super leuk dat zo veel mensen hebben meegedaan. Dat had ik echt niet verwacht. Er waren een hoop deelnemers die ik niet kende, maar die ik nu wel ben gaan volgen. Ja, het heeft ons veel tijd en energie gekost om dit te plannen en te regelen, maar ik zou dit met alle liefde weer doen. Ik ben echt heel dankbaar voor het succes van dit project, al zeg ik het zelf.

Al met al is het een behoorlijk verhaal geworden en wij hopen van harte dat jullie weer deel zullen nemen aan de volgende editie. Er zijn een aantal regels (wat ons betreft niet meer dan logisch) maar wij willen de ervaring voor iedereen zo plezierig mogelijk maken. Wij hopen daarom dat wij jullie nu niet afschrikken met een aantal eisen. Wij willen gewoon gaan voor 100% tevredenheid en daar hoort naar ons idee bijvoorbeeld ook bij, dat je je gever laat weten dat jij zijn/haar pakketje hebt ontvangen.

Binnenkort kun jij je inschrijven voor de tweede editie! Stay tuned!

Ga jij je opgeven voor EPIC 2.0?

Dit vind je vast ook leuk

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

9 Reacties

  • Reply Galina 28 maart 2016 at 10:49

    Haha, die afkorting, geweldig! Volgens mij heb ik het al in drie eerdere comments gezegd, maar ga het gewoon nog een keer zeggen: dit is zo een leuk initiatief! Zo te lezen zit er ook behoorlijk veel werk in, dus hoop dat jullie ook veel bedankjes hebben gehad voor de organisatie. Of ik mee zou doen aan een volgende EPIC hangt af van de periode waarin het wordt georganiseerd, heb namelijk niet altijd evenveel tijd en ik zou hier wel graag de tijd voor willen nemen 🙂

  • Reply Michelle 28 maart 2016 at 12:06

    Wat fijn dat het voor het grootste gedeelte gewoon lekker is verlopen! De volgende keer ga ik zeker meedoen 😉

  • Reply Els 28 maart 2016 at 16:14

    Jullie hebben echt jullie best gedaan! Echt helemaal super :-).

  • Reply Sabine 28 maart 2016 at 18:30

    Wat ontzettend leuk om te lezen! Echt een prachtig initiatief van jullie en leuk dat er nog een keer komt!

  • Reply Astrid 28 maart 2016 at 19:11

    Ik heb de eerste editie helemaal gemist dus ik ga het goed in de gaten houden :).

  • Reply Nina Simplynspecial 28 maart 2016 at 21:13

    Ik had het idd al gelezen 🙂 maar ik kom ook hier nog even vertellen dat ik gewoon weer lekker meedoe. Vond het de vorige keer ook zo leuk en geslaagd! Super leuk hoe jullie dit in elkaar hebben gezet. Petje af!

  • Reply Sas 10 april 2016 at 19:49

    Blijf het echt een heel tof project vinden. Volgende keer wil ik zeker mee doen!

  • Reply Sabine 14 november 2016 at 13:27

    Hallo dames van Epic,

    Ik lees zoveel positieve, vrolijke berichten over dit project. Kan ik nog meedoen?
    Ik ben zelf ook erg creatief ( scrappen, handlettering e.d )
    Dus dit lijkt me enorm gezellig!

    Ik hoor het graag.

    Groetjes, Sabine

    • Reply Inge 14 november 2016 at 13:50

      Hallo Sabine,
      Hartelijk dank voor je interesse in het project! Zoals je misschien hebt gezien (of misschien ook niet) is vandaag mijn artikel over Echte Post Is Cool editie 3 online gekomen. Afgelopen zaterdag vond Het Uitpak Moment plaats en daarmee is editie nummer 3 ten einde gekomen. Houd mijn blog in de gaten, er komt vast een vierde editie aan!