Mediteren, wat is dat eigenlijk?

22 september 2018
Mediteren, wat is dat eigenlijk?

Foto: Simon Migaj

Mediteren. Als je hier niet bekend mee bent zijn je eerste associaties waarschijnlijk zweverig en ver-van-mijn-bed-show. Wie gaat er nu urenlang in een soort kleermakerszit op een matje zitten, met je handen op je knieën en je ogen gesloten terwijl je “hammm” neuriet? Dat is toch.. saai?

Ondanks dat de meeste mensen wel een vaag beeld van mediteren hebben, wilde ik er het fijne van weten. Waarom is het zo populair? Waarom hebben we het nodig? Wat is mediteren eigenlijk en wat levert het ons op? Ik volgde de cursus Mediteren kun je leren om mij hier meer in te verdiepen.

Wist je dat?

Er dagelijks gemiddeld 60.000 (!) gedachten ons hoofd passeren? (I kid you not). Vaak zijn het ook nog eens terugkerende en negatieve gedachten. Zeker op belangrijke momenten zoals examens, sollicitaties of bij een vervelende situatie of opmerking piekert je hoofd er op los. Je blijft je gedachten en zorgen maar herhalen. Je voelt hem al aankomen hè? Je komt in een spiraal terecht. Het is zonde om je tijd en energie aan deze gedachten te besteden. Meditatie kan je hierbij helpen.

Wat is mediteren niet?

Het beeld dat ik in de inleiding schetste heet de lotushouding en is vaak het eerste waar je aan denkt. Het klopt ook dat veel mensen deze houding aannemen tijdens het mediteren omdat ze dat fijn vinden, maar dat hoeft helemaal niet. Een stoel waarop je goed kunt zitten en tevens rechtop zit met je rug is al voldoende. Het kan zelfs in de bank of in de trein! Wat dacht je van liggend of lopend? Je kunt zelfs mediteren tijdens het afwassen. Klinkt goed hè?

Meditatie zorgt er niet voor dat je je hoofd en gedachten uit kunt zetten. Je kunt je hoofd niet leegmaken. Dat is gewoonweg onmogelijk. Het is heel normaal om gedachten te hebben. Zelfs zenmonniken die al jarenlang mediteren kunnen niet stoppen met denken. Sorry.

Wat is mediteren wel?

Meditation is a precise technique for resting the mind and attaining a state of consciousness that is totally different from the normal waking state. It is the means for fathoming all the levels of ourselves and finally experiencing the center of consciousness within. Meditation is not a part of any religion; it is a science, which means that the process of meditation follows a particular order, has definite principles, and produces results that can be verified.

In meditation, the mind is clear, relaxed, and inwardly focused. When you meditate, you are fully awake and alert, but your mind is not focused on the external world or on the events taking place around you. Meditation requires an inner state that is still and one-pointed so that the mind becomes silent. When the mind is silent and no longer distracts you, meditation deepens. – Yoga International

Simpel gezegd is mediteren het trainen van je gedachten. Net zoals sommigen zich 3 tot 4 keer per week in de sportschool bevinden om aan hun lichaam te werken, werk je met mediteren aan je gedachten en geest. Ons hoofd staat altijd aan en er is jammer genoeg geen knop waarmee we onze gedachten uit kunnen zetten. Door je gedachten te trainen, kun je er beter mee omgaan. Je hebt immers meer dingen te doen dan dagenlang te piekeren en bovendien bevordert piekeren je humeur niet. Van piekeren ga je aan jezelf twijfelen, word je onzeker en voel je je misschien sip. Hierdoor blijf je in de gedachte en het gevoel hangen en kom je niet vooruit.

Mediteren is in het hier en nu zijn. Voor sommigen zal dit ongetwijfeld al te zweverig klinken, maar wat het eigenlijk betekent is dat je niet meegaat in je gedachten. Je kunt je gedachten niet stopzetten, maar je laat ze gewoon passeren; je besteed er geen aandacht aan. Dat klinkt misschien makkelijk, maar het vereist toch enige ervaring. We zijn immers zo gewend om naar onze gedachten te luisteren, dat het moeilijk is om ze te negeren. Hoe vaker je mediteert, hoe beter dat het gaat. Door te mediteren word je je bewust van je gedachten. Je gaat je gedachten observeren. Vaak denken wij ook dat wij onze gedachten zijn. Dat we dom zijn of lelijk bijvoorbeeld. Maar dat zijn we niet. Je bent je gedachte niet. Je leert vanaf een afstand naar jezelf te kijken. En weet je? Je kunt het niet verkeerd doen! Er is geen goed en fout. Alles wat je voelt en ervaart is prima. Lukt het niet? Dan is dat ook prima! Het is geen wedstrijd.

Wat levert mediteren je op?

Uit diverse onderzoeken is gebleken dat mediteren zelfs heel erg goed voor je is. Je kunt een hoop voordelen ervaren als je dagelijks zo’n 30 minuten mediteert. Het schijnt het beste te zijn om 2 keer per dag te mediteren: ‘s ochtends 15 minuten en ‘s avonds 15 minuten.

  • Mediteren geeft rust en zorgt voor meer balans in je leven.
  • Door te mediteren krijg je meer energie. Een diepe meditatie voelt als een diepe slaap terwijl je wakker bent. Een heerlijk gevoel is dat! Je kunt mediteren vergelijken met slapen: het is een manier om weer op te laden.
  • Mediteren vermindert stress doordat het de stress hormonen verlaagt.
  • Door te mediteren wordt er melatonine aangemaakt, het stofje dat de slaap bevordert. Mediteren net voor het slapen gaan is echt een tip! Je rolt daarna lekker je bed in en valt direct in slaap.
  • Het vermindert depressie en angst en kan dit in de toekomst zelfs voorkomen. Door meer in het moment te leven en niet aan je pieker gedachten toe te geven maak je je minder zorgen.
  • Mediteren zorgt ervoor dat je je emoties beter onder controle hebt en dat er meer balans is. Dat betekent niet dat je geen emoties meer ervaart, maar dat je je niet meer laat meeslepen. Je bent krachtig en in balans.
  • Als je last hebt van stress of angst, zul je merken dat je sneller ademt en dat je ademhaling oppervlakkig is. Doordat je bij het mediteren tot rust komt en hopelijk kunt ontspannen, verbeter je je ademhaling.

In deel 2 vertel ik je over mijn meditatie ervaringen en welke meditatie oefeningen je kunt doen. Ben je benieuwd geworden naar wat meditatie voor jou kan betekenen? Je kunt de cursus volgen bij Raphaëlle van Toutes la Vie. De cursus bestaat uit 4 online lessen. Ben je er nog niet helemaal zeker van of dit bij je past? De 1e les mag je gratis volgen om te ervaren hoe en of het iets voor je is! Leuk toch? :-)

Mediteer jij ook? Zou het iets voor jou kunnen zijn?

Dit artikel is ontstaan in samenwerking met Toutes La Vie.
Ook met mij samenwerken?

Dit vind je vast ook leuk

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

12 Reacties

  • Reply Saskia 22 september 2018 at 21:23

    Ik ben er weer mee gestart sinds kort, via mijn app. Geeft me zeker een stukje rust voordat ik ga slapen.

    • Reply Inge 22 september 2018 at 22:06

      Wat fijn om te horen! :-)

  • Reply Amy 23 september 2018 at 09:17

    Wat interessant om hier eens over te lezen, ben benieuwd naar deel 2 van je verhaal. Ik heb nog nooit gemediteerd maar zou best wel eens een training kunnen gebruiken voor het laten passeren van gedachten.. ;)
    Amy heeft onlangs geplaatst…Doen: De Biesbosch verkennen met een sloepMy Profile

    • Reply Inge 27 september 2018 at 15:59

      Echt een aanrader hoor, Amy! Ik merk dat ik er veel baat bij heb, ik ben rustiger en ga niet meer vol in mijn emoties mee. Ik vind het erg rustgevend, ik zie het ook echt als een momentje voor mijzelf. :)

  • Reply Jenn 2 oktober 2018 at 14:41

    Lijkt me heel interessant, zo’n cursus. Ik mediteer wel, maar veel te weinig eigenlijk. Ik weet dat het me goed doet, maar ik maak er gewoon te weinig tijd voor…
    Jenn heeft onlangs geplaatst…Oktober Mini-bucketlistMy Profile

    • Reply Inge 2 oktober 2018 at 14:43

      Ik realiseerde mij gisteravond in bed dat ik al een week niet had gemediteerd terwijl ik het zo hard nodig heb.. ik moet er nog echt een (positieve) gewoonte van maken. :-)

  • Reply Ilona Wielinga 8 oktober 2018 at 09:08

    Zelf houd ik me de laatste tijd ook meer bezig met mediteren. Ik heb dit een aantal keer gehad tijdens psychomotorische therapie en merk dat het voor mij goed werkt om kort (max 15 minuutjes) te mediteren om mijn gedachten even tot rust te brengen. Tegenwoordig begin en eindig ik mijn dag hiermee en ik merk dat het me echt een betere start van de dag geeft.

    • Reply Inge 8 oktober 2018 at 09:22

      Wat goed dat het je zo helpt! 15 minuten ‘s ochtends én ‘s avonds schijnt inderdaad het beste te zijn. :-)

  • Reply Sandra 9 oktober 2018 at 08:34

    Zo rond mijn 15e begon ik er mee. Ik had toen hele erge faalangst en was toen al cronisch ziek, en toen heb ik het geleerd van mijn psychologe van toen. Het is precies wat je zegt: je moet oefenen. Je kan niet zomaar je gedachten negeren, dat is veel oefening voor nodig! Ik ben een heel ander mens geworden. :)
    Sandra heeft onlangs geplaatst…Outfit | Een herfstig polkadot jurkjeMy Profile

  • Reply Nicole Orriëns 9 oktober 2018 at 09:14

    Ik vind het lastig. Maar ik zit wel elke dag 30 minuten voor me uit te kijken met een kopje koffie terwijl ik naar klassieke muziek luister. Helaas is dat geloof ik niet echt mediteren…

  • Reply Astrid 9 oktober 2018 at 20:45

    Hey Inge,

    Ik heb het altijd wel interessant gevonden en ik had ook wel eens boekjes in huis. Maar nooit echt hier goed voor gaan zitten, misschien toch maar eens gaan doen. Vooral in drukkere tijden lijkt het me echt zeer geschikt voor mij. Ik ben wel enorm benieuwd naar jouw ervaringen.

    Liefs!

  • Reply Mei Qi 13 oktober 2018 at 09:41

    Heel erg interessant!
    Mei Qi heeft onlangs geplaatst…andalusië is net een illusieMy Profile