7 tips bij hooikoorts

30 mei 2018
Afbeelding veld met wilde gele bloemen

Foto: Jeremy Bishop

De lente is een heerlijk seizoen waarbij alle bomen, bloemen en planten weer tot leven komen. Het ziet er altijd heel gezellig uit en de bloesem periode kan wat mij betreft niet lang genoeg duren! Als je net als ik last hebt van hooikoorts, heeft het lente- en zomerseizoen ook een grijs randje. Hoe warmer en droger de lucht, hoe meer pollen er in de lucht hangen en hoe meer last je er van hebt. Ik heb 7 tips bij hooikoorts om jou door deze periode heen te helpen.

Wat is hooikoorts?

Hooikoorts is een vorm van allergie waar je overgevoelig bent bepaalde soorten stuifmeel van grassen, planten of bomen. Vaak wordt er gesproken over pollen: Er hangen veel pollen in de lucht, of Mensen zijn allergisch voor pollen. Pollen is eigenlijk niets anders dan een verzamelnaam voor stuifmeel. Bij iemand met hooikoorts raken de slijmvliezen overprikkeld en geïrriteerd zodra de ogen, neus, mond, keel of luchtpijp in aanraking komen met stuifmeel.

Hooikoorts uit zich vaak in problemen met de neus: jeuk, niezen, een verstopte neus of een ‘loopneus’ of de ogen: jeuk, branderig en traanogen. Als de slijmvliezen in de keel geïrriteerd raken kan de keel droog zijn en is er vaak sprake van (kriebel)hoest. Sommige mensen ervaren een grieperig gevoel: vol gevoel in hun hoofd, koortsig, moe, benauwd of een piepende ademhaling.

Hooikoorts is uitermate vervelend. Mensen die hier last van hebben zijn dan ook eeuwig op zoek naar die ene tip die hen van hun klachten afhelpt. Ik heb 7 tips bij hooikoorts die je hopelijk kunnen helpen. Je kunt je natuurlijk ook het hele hooikoortsseizoen in je huis opsluiten en pas in de herfst weer naar buiten komen, maar dat lijkt mij ook niet erg gezellig. ;-)

1. Check de hooikoortsradar

Iedereen is bekend met Buienradar, maar wist je dat er ook een hooikoortsradar is? Check de hooikoortsrader regelmatig. Hierop wordt een actuele pollenverwachting weergegeven zodat je rekening kunt houden met activiteiten buitenshuis.

2. Eet lokale honing

In honing zit een kleine hoeveelheid pollen. Bijen komen daarmee in aanraking wanneer zij naar nectar zoeken en op die manier komt het ook in de honing terecht. Door het dagelijks innemen van een eetlepel honing bouw je resistentie op tegen pollen. Dit werkt alleen als de honing lokaal is; de hoeveelheid en variatie aan pollen is per streek verschillend. Check Beeolocal voor een imker bij jou in de buurt.

3. Smeer je neus in met kokosolie

Een makkelijke en natuurlijke tip is om kokosolie rond je neus en neusgaten te smeren. Het stuifmeel blijft hier aan plakken waardoor je minder last hebt van klachten. Het is het handigst is om dit te doen voordat je naar buiten gaat, maar voor het slapen kan ook. Je kunt ook een dunne laag kokosolie aanbrengen op en onder je wenkbrauwen. Kokosolie is ook nog eens goed voor de huid, dus smeren maar!

4. Douchen voor het slapen

Als je last hebt van hooikoorts kun je beter ‘s avonds douchen dan ‘s ochtends. Door voor het slapen te douchen was je alle pollen uit je haren en stap je ‘neutraal’ in bed. Als je thuis komt kun je je het beste omkleden in een ruimte die je af kunt sluiten, zoals de badkamer of het washok. Op die manier neem je de pollen niet mee naar je slaapkamer.

5. Medical taping

Het is voor velen nog relatief onbekend, maar ik hoor hier steeds meer over: medical taping. De fysiotherapeut plakt hierbij tape op je rug (net als die gekleurde tapes die sporters vaak hebben), dit moet 3 tot 5 dagen blijven zitten en wordt zo nodig herhaald. Dit zou de klachten drastisch moeten verminderen. Veel mensen zijn ontzettend lovend en merken na één dag al dat hun klachten flink zijn verminderd of dat ze zelfs geheel klachtenvrij zijn, maar er zijn ook mensen bij wie het helaas niet heeft geholpen. Een kwestie van baat het niet dan schaadt het niet denk ik?

6. Gebruik druppels of een spray

Hooikoorts komt in verschillende gradaties met verschillende klachten. De één heeft vooral last van de ogen, terwijl de ander zich de longen uit het lijf niest. Het gebruik van oogdruppels of een neusspray kan je klachten verlichten. Oogdruppels van bijvoorbeeld Vision Direct verlichten de jeuk, het branderige gevoel en verminderen de roodheid. Een neusspray helpt bij een loopneus, verstopte neus en bij niesbuien. Bij zware klachten kun je overwegen om hooikoortstabletten in te nemen.

7. Begin op tijd

Ben je gebaat bij oogdruppels, neusspray of tabletten? Begin dan op tijd! De meesten beginnen pas als ze al klachten hebben, maar het is beter om te starten net voordat het hooikoortsseizoen losbarst. Houd hiervoor de temperatuur en de hooikoortsradar uit tip #1 in de gaten. Lees en volg altijd de instructies op de verpakking over hoe lang je het product aaneengesloten mag gebruiken.

Heb jij nog onmisbare tips bij hooikoorts?

Dit artikel is gesponsord.
Ook met mij samenwerken?

Dit vind je vast ook leuk

Laat een reactie achter

CommentLuv badge

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.

8 Reacties

  • Reply Jenn 30 mei 2018 at 11:03

    Ieder jaar weer hoop ik dat ik er gewoon overheen gegroeid ben, maar helaas ben ik ook nu weer de klos. Ik ‘begin’ meestal later dan gemiddeld, en heb ook niks aan de hooikoortsradar omdat ik schijnbaar net allergisch ben voor een ander polletje dan de meesten. Tapen zou ik nog wel eens willen proberen. De honing (of zelfs bijenpollen) heb ik ook wel eens gehoord, maar daar moet je al in januari mee beginnen dacht ik.
    Jenn heeft onlangs geplaatst…Gelezen: Zorg dat jouw boek er wél komt van Jolanda Pikkaart en Esther ten Dam (+ boekplanner)My Profile

    • Reply Inge 30 mei 2018 at 18:40

      Sommige dingen zou je inderdaad al vanaf januari moeten doen. Op zich ook wel logisch, anders kun je geen resistentie opbouwen. Maar wie denkt er in januari al aan hooikoorts?! We zijn allemaal nog aan het genieten dat we klachtenvrij buiten kunnen lopen. 😉 Lastig dat je nét een variant hebt die niet op de radar wordt getoond. Ik hoop dat je een middel kan vinden dat je helpt, succes en veel sterkte! 😘

      • Reply Jenn 30 mei 2018 at 21:16

        Haha, ja idd, daar denk ik in januari nog niet aan. De pilletjes van de Lidl werken op zich voor me, als ik die in de ochtend inneem heb ik er relatief weinig last van. Nadeel daarvan is dat ik van de hooikoorts zelf al hartstikke moe wordt, en dat wordt schijnbaar met de pilletjes nog een beetje extra. Maar goed, liever een beetje vermoeider dan de hele dag mijn ogen uit willen krabben…
        Jenn heeft onlangs geplaatst…Gelezen: Zorg dat jouw boek er wél komt van Jolanda Pikkaart en Esther ten Dam (+ boekplanner)My Profile

  • Reply Yvonne Koop 31 mei 2018 at 09:02

    Tijdens de zwangerschappen van mijn kinderen had ik er al weinig last meer van en na mijn 40e is de hooikoorts bijna helemaal weg. Dus gelukkig: je kunt er echt overheen groeien. Al krijg ik nog steeds een beetje de kriebels als ik allemaal polletjes zie dansen in de lucht…

    • Reply Inge 1 juni 2018 at 18:57

      Klopt, je schijnt er inderdaad overheen te groeien! Het zal op dit moment alleen een schrale troost zijn voor de mensen die zwaar getroffen zijn. ;-)

  • Reply sammie 2 juni 2018 at 16:43

    Ik weet van mijn moeder dat het ontzettend vervelend is, ik heb er gelukkig geen last van.
    sammie heeft onlangs geplaatst…Spannende Netflix series.My Profile

  • Reply rachel 4 juni 2018 at 10:44

    ah wat een handige tips mijn vriend heeft het en die kan er ook enorm veel last van hebben
    thanks voor dit artikel!

  • Reply Els 5 juni 2018 at 08:19

    Wat ben ik blij dat ik weinig tot geen last heb van hooikoorts!
    Els heeft onlangs geplaatst…Shoplog: Action stationary en knutselspullenMy Profile